FAQ
najczęściej zadawane pytania
RZĄDOWY PROGRAM „KLUB” – EDYCJA 2025
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jaką formę organizacyjną powinien mieć klub sportowy ubiegający się o dofinansowanie?
O dofinansowanie w Rządowym Programie „KLUB” może ubiegać się klub, który działa jako:
– stowarzyszenia zarejestrowane w KRS,
– stowarzyszenie wpisane do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu.
W punkcie formularza V. Forma organizacyjna i okres działalności można wybrać jedną z dopuszczalnych form organizacyjnych:
- stowarzyszenie zarejestrowane w KRS,
- stowarzyszenie wpisane do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu,
- Uczniowski Klub Sportowy (UKS) zarejestrowany w KRS,
- UKS wpisany do rejestru starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu,
- stowarzyszenie wpisane do ewidencji prowadzonej przez JST.
Do udziału w Programie nie kwalifikują się m.in.:
– Fundacje (bez względu na cele statutowe), w tym fundacje „prowadzące” kluby sportowe,
– Polskie Związki Sportowe, Związki Sportowe, Związki Stowarzyszeń, … Organizacje Ogólnopolskie,
– Kluby działające w formie Spółki z o.o., Spółki Akcyjnej, innej spółki,
– Kluby zarejestrowane jako „przedsiębiorstwa”, lub inne jednostki „biznesowe” …
Kto jest uprawniony do uzyskania dofinansowania?
Program skierowany jest do klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których podstawowym celem działalności statutowej jest upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w środowiskach lokalnych.
Ponadto, Klub musi wykazać, że prowadził formalnie zarejestrowaną działalność statutowa przez co najmniej 3 lata przed datą ubiegania się o dotację – decyduje data złożenia wniosku;
W jakim terminie może być realizowany Program?
Program może być realizowany wyłącznie w okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2025 r. przy czym klub składając wniosek do uczestnictwa w Programie, sam określa termin realizacji zadania, który musi się mieścić w powyżej określonym przedziale czasowym. Klub jest zobowiązany do realizacji zajęć sportowych/sportowo-rekreacyjnych/rekreacyjnych przez cały – deklarowany we wniosku, okres realizacji zadania. Jeżeli klub nie planuje realizacji zadania w okresie letnich wakacji (tzw. „przerwa wakacyjna”), należy to wyraźnie zaznaczyć w formularzu wniosku (pkt. VI formularza).
Jakie kryteria stosowane są przy ocenie wniosków?
- spełnienie wymogów formalnych, oraz zgodność wniosku z treścią i Regulaminem Programu;
- wysokość dofinansowania pozyskanego przez wnioskodawcę ze środków publicznych w roku poprzedzającym złożenie wniosku (2024), z przeznaczeniem na prowadzenie szkolenia sportowego, która nie może przekraczać kwoty 250 tys. złotych;
- cele statutowe wnioskodawcy ukierunkowane na realizację zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej, a także stan zasobów kadrowych, rzeczowych oraz doświadczenie, wskazujące na możliwość prawidłowej realizacji zadania;
- oszczędność i racjonalność kalkulacji kosztów realizacji zadania, z uwzględnieniem środków własnych;
- wysokość ewentualnych opłat pobieranych od uczestników programu (składki członkowskie itp.);
- udział wolontariuszy w realizacji zadania;
- promocja aktywności fizycznej dzieci i młodzieży oraz prozdrowotnych, społecznych, edukacyjnych
i wychowawczych wartości sportu; - udział w realizacji zadania uczestników o niższym statusie ekonomicznym, działania ukierunkowane na profilaktykę agresji, patologii społecznych – przeciwdziałanie wyłączeniu społecznemu;
- wykorzystanie dotacji zgodnie z umową i przeznaczeniem (jeśli wnioskodawca korzystał w latach ubiegłych z dofinansowania w ramach Programu Klub);
W jakiej wysokości można uzyskać dofinansowanie na realizację zadań w ramach Programu „KLUB”?
Kwota wnioskowanej dotacji w ramach Rządowego Programu „KLUB” wynosi:
– 12 000 złotych – dla klubu jednosekcyjnego,
– 17 000 złotych – dla klubów wnioskującego o wsparcie więcej niż jednej sekcji („klub wielosekcyjny”)
Jakie podstawowe wymogi i kryteria przyjęto w Programie „KLUB” dla „klubów wielosekcyjnych” ?
W przypadku klubu wnioskującego o wsparcie więcej niż jednej sekcji obowiązują następujące kryteria:
– dla klubów „wielosekcyjnych” elementem obowiązkowym zadania jest prowadzenie zajęć sportowych dla wszystkich sekcji, o których dofinansowanie wnioskuje klub, co odnosi się również do wskazania szkoleniowców – przyjęto, że należy zgłosić szkoleniowców co najmniej dwóch różnych sekcji, o stosownych specjalnościach;
– każdy klub zgłoszony jako „wielosekcyjny”, oprócz wskazania różnych sportów i szkoleniowców co najmniej dwóch różnych sekcji, powinien we wniosku wyraźnie wykazać, że realizuje systematyczne zajęcia szkoleniowe w co najmniej dwóch oddzielnych – przypisanych do poszczególnych zgłoszonych sekcji, grupach szkoleniowych. Oddzielne grupy szkoleniowe to grupy, w których szkoleni są w różnych sportach, inni zawodnicy – inni z imienia i nazwiska uczestnicy zajęć.
Na jakie działania może zostać przeznaczone dofinansowanie w ramach Programu „KLUB”?
W ramach wnioskowanego dofinansowania, przyznane środki można przeznaczyć na:
– wynagrodzenie szkoleniowców prowadzących systematyczne zajęcia sportowe/sportowo-rekreacyjne/ rekreacyjne – komponent obowiązkowy Programu,
– zakup sprzętu sportowego i/lub organizacje obozu sportowego – komponenty fakultatywne;
Kwota przyznanej dotacji może być rozdysponowana w dowolnych proporcjach na wskazane powyżej komponenty Programu przy założeniu, że podstawowym obowiązkowym komponentem jest prowadzenie systematycznych zajęć dla dzieci i młodzieży;
UWAGA! wszystkie działania w ramach Rządowego Programu „KLUB” mogą być realizowane wyłącznie na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Jak należy rozumieć sformułowanie: „podstawowym obowiązkowym komponentem Programu jest prowadzenie systematycznych zajęć dla dzieci i młodzieży” ?
… Beneficjent musi wykazać w preliminarzu finansowym dowolną część środków przyznanej dotacji na wynagrodzenie szkoleniowca/ców prowadzących systematyczne zajęcia sportowe/sportowo-rekreacyjne/ rekreacyjne dla dzieci i młodzieży.
Jaki sprzęt sportowy można zakupić w ramach Programu „KLUB”?
- sprzęt lub urządzenia sportowe niezbędne do prowadzenia szkolenia sportowego w zależności od specyfiki poszczególnych sportów (np. piłki, łuki, kajaki, rowery, narty, itp.) lub ich elementy (np. części sprzętu strzeleckiego, rowerów, wyposażenie/osprzęt kajakowy, itp.);
- pomocniczy sprzęt sportowy potrzebny do prowadzenia szkolenia sportowego typowego dla danego sportu (materace, pachołki, siatki, itp.);
- specjalistyczne stroje sportowe (w tym obuwie, dresy, koszulki, spodenki) niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia treningów lub udziału w zawodach.
Sprzęt określony w pkt. 1 i 2 musi posiadać stosowne, wymagane przepisami atesty, dopuszczające do bezpiecznego użytkowania przez dzieci i młodzież szkolną.
Czy jest określona liczba dni obozu sportowego?
TAK ! obóz sportowy nie może trwać krócej niż 5 dni kalendarzowych. Organizowane i dofinansowane
w ramach Programu „KLUB” obozy sportowe muszą być realizowane poza miejscem stałego funkcjonowania klubu, jako obozy „zamiejscowe”.
Kto może być bezpośrednim uczestnikiem Programu ?
Bezpośrednimi uczestnikami zajęć oraz obozów sportowych mogą być wyłącznie dzieci i/lub młodzież
w wieku do 18. roku życia.
Kto może być zgłoszony w Programie „KLUB” jako szkoleniowiec ?
Zgłoszeni do prowadzenia zajęć sportowych szkoleniowcy muszą posiadać stosowne uprawnienia: trenera lub instruktora sportu (zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 26 czerwca 2010 o sporcie), instruktora rekreacji ruchowej lub nauczyciela wychowania fizycznego.
Zatrudnianie oraz wypłata wynagrodzenia dla szkoleniowców w ramach Programu, musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami dot. zatrudnienia i wynagradzania.
Czy każdy klub sportowy może uzyskać dofinansowanie, niezależnie od kwoty dotacji pozyskanych z innych źródeł?
NIE ! W programie „KLUB” dofinansowanie mogą uzyskać jedynie te kluby, w których łączne kwoty dotacji ze środków publicznych uzyskanych w roku poprzedzającym złożenie wniosku, z przeznaczeniem na prowadzenie szkolenia sportowego, nie przekroczyły sumy 250 tys. zł. Do wniosku należy dołączyć wypełnione „Oświadczenie o dotacjach ze środków publicznych” za 2024 rok (druk załączony do systemu AMODIT). Do ww. limitu pozyskanych dotacji ze środków publicznych nie wlicza się dotacji na cele inwestycyjne.
Dotacja ze środków publicznych
„Dotacje ze środków publicznych to środki z budżetu państwa (np. MSiT, MEN, MNiSW …), budżetu jednostek samorządu terytorialnego (np. z urzędów miast, gmin, powiatów, urzędów marszałkowskich),
z państwowych funduszy celowych (np. Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z którego finansowany jest m.in. Program „KLUB”) przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw,
w szczególności ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych lub inwestycji związanych z realizacją tych zadań”.
Proszę pamiętać, że środkami publicznymi były dotacje przekazywane w 2024 roku m.in. w ramach nast. programów:
– Sportowe Wakacje finansowane przez Fundację LOTTO, że środków przekazanych przez MSiT z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
– Program Certyfikacji PZPN dla Szkółek Piłkarskich finansowany przez PZPN ze środków przekazanych przez MSiT z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
– Rządowy Program ”KLUB” – edycja 2024 finansowany przez KZ LZS ze środków przekazanych przez MSiT z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
– inne Programy resortowe realizowane bezpośrednio z poziomu Ministerstw lub za pośrednictwem innych jednostek organizacyjnych lub zlecone organizacjom pozarządowym (NGO), np. fundacjom.
Jak należy interpretować sformułowanie: „otrzymane dotacje ze środków publicznych, z przeznaczeniem na prowadzenie szkolenia sportowego” ?
Podstawowym celem w ramach realizacji Rządowego Programu „KLUB” jest wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu dzieci i młodzieży, realizowanych przez kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia, w lokalnych środowiskach. Podstawowym wymogiem Programu jest organizowanie i prowadzenie przez klub/stowarzyszenie systematycznych zajęć sportowych/szkolenia sportowego, zajęć sportowo-rekreacyjnych/rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży w wieku do 18 roku życia.
Zapisano to m.in. w § 5, ust. 2 Regulaminu: … „wśród podstawowych celów statutowych wymagany jest zapis świadczący o realizowaniu przez klub zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży”.
Wpisany do Regulaminu Programu wymóg wykazania łącznej kwoty dotacji uzyskanej przez klub ze środków publicznych na „prowadzenie szkolenia sportowego” w roku poprzedzającym składanie wniosku, odnosi się do finansowania podstawowej działalności statutowej klubu. Do ww. kwoty nie wlicza się środków pozyskanych przez klub na inwestycje, remonty, modernizację obiektów sportowych, itp. Wlicza się natomiast wszystkie dotacje pozyskane przez klub/stowarzyszenie ze środków publicznych z tytułu prowadzenia działalności w obszarze kultury fizycznej i sportu na wszelkie działania w tym zakresie, bez
względu na to, jakie było źródło finansowania.
Czy nowopowstały klub może złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach Programu „KLUB” ?
NIE ! Wymagane jest, aby wnioskodawca (klub) prowadził formalnie zarejestrowaną działalność statutową przez co najmniej 3 lata (rejestracja w KRS bądź w ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu) przed datą składania wniosku. Okres trzyletniego funkcjonowania klubu liczony jest do daty złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach Programu „KLUB”.
Czy jeśli klub nie rozliczył dotacji w ubiegłym roku może uzyskać wsparcie w roku bieżącym?
NIE ! O wsparcie finansowe mogą ubiegać się wyłącznie kluby, które prawidłowo rozliczyły dotacje w latach ubiegłych.
Jak należy rozumieć zawarte we wniosku (pkt. VI) pytanie: „Czy są uczestnicy o niższym statusie ekonomicznym?
Termin „niski status ekonomiczny uczestników” to pojęcie wprowadzone do wniosku Programu „KLUB” przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Status socjoekonomiczny jest definiowany jako „społeczna lub ekonomiczna pozycja danej osoby i stanowi miarę sytuacji czy też pozycji jednostki lub rodziny w grupie społecznej. Stanowi wypadkową kilku mierników uwzględniających dochody, wykształcenie, zawód (z uwzględnieniem stanu zatrudnienia), miejsce zamieszkania, warunki mieszkaniowe (wliczając udogodnienia/wyposażenie lokalu), styl życia, sposób spędzania czasu wolnego, a czasami również przynależność do organizacji społecznych”.
Informacja, której oczekujemy we wniosku sprowadza się do podania odpowiedzi TAK lub NIE i podania
% liczby takich osób wśród uczestników zadania.
Kto to może być ?
– dzieci z domu dziecka, z rozbitych lub patologicznych rodzin, emigranci (np. teraz z Ukrainy), dzieci
z ubogich rodzin od których klub nie pobiera składek członkowskich lub funduje im. np. dożywianie, pokrywa koszty udziału w zgrupowaniach, itp. To element do indywidualnej oceny wnioskujących (klub), którzy posiadają informacje o uczestnikach zajęć – to raczej powszechna wiedza zwłaszcza w małych środowiskach.
Jakie dokumenty jako niezbędne należy załączyć do wniosku aby spełnić wymogi formalne udziału w Programie?
- Aktualny odpis lub wydruk komputerowy z KRS albo zaświadczenie lub informację sporządzoną na podstawie ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy (np. z ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu), umożliwiającą weryfikację daty wpisu do KRS lub ewidencji właściwej dla formy organizacyjnej wnioskodawcy oraz zawierającą imiona, nazwiska i funkcje osób wchodzących w skład Zarządu.
UWAGA: za aktualny uważa się dokument wystawiony nie wcześniej, niż 3 miesiące przed datą składania wniosku.
- Statut wnioskodawcy – wśród podstawowych celów statutowych wymagany jest zapis świadczący o realizowaniu przez klub zadań z zakresu upowszechniania kultury fizycznej
i sportu wśród dzieci i młodzieży. Statut należy załączyć w formie skanu w formacie pdf
w jednym pliku.
- Oświadczenie zawierające informację o deklarowanej kwocie przyznanych dotacji ze środków publicznych przeznaczonych na prowadzenie szkolenia sportowego, za ostatni rok obrachunkowy, tj. za 2024 rok, z wyszczególnieniem źródeł pozyskania środków publicznych. Oświadczenie składa się na załączonym w systemie AMODIT druku (formularz oświadczenia), który należy pobrać z systemu, wydrukować, podpisać, podstemplować (UWAGA: podpisują osoby uprawnione do reprezentowania Klubu zgodnie z zapisami statutu !) i załączyć do wniosku w formie skanu.
Podana w ww. oświadczeniu łączna kwota dotacji ze środków publicznych, musi być zgodna
z kwotą przedstawioną w pkt. III wniosku o dofinansowanie, oraz z danymi zawartymi
w dokumentach finansowych Klubu.
UWAGA: nie załączamy sprawozdania finansowego !
- Oświadczenie o zgodności z oryginałem i aktualności dokumentów załączonych do wniosku – należy pobrać z systemu i wydrukować formularz oświadczenia, podpisać
i podstemplować (UWAGA: podpisują osoby uprawnione do reprezentowania Klubu zgodnie z zapisami statutu !) i załączyć w formie skanu, tak jak pozostałe dokumenty.
UWAGA:
Wszystkie ww. dokumenty należy załączyć w formie skanu w formacie pdf, przy czym każdy
z 4 wymienionych dokumentów, powinien być załączony oddzielnie jako jeden plik i odpowiednio nazwany, np. KRS, wyciąg z ewidencji, Statut, oświadczenie o dotacjach, oświadczenie o zgodności i aktualności dokumentów;
Czy załączone dokumenty należy podpisać i potwierdzać „za zgodność z oryginałem” ?
W związku z powtarzającymi się pytaniami, dotyczącymi m.in. podpisów wymaganych na załączanych do wniosku dokumentach, informujemy i wyjaśniamy:
– zgodnie z zapisami aktualnego Regulaminu Zadania, z 4 wymaganych jako załączniki do wniosku dokumentów, podpisy osób uprawnionych do reprezentowania Klubu/Beneficjenta są bezwzględnie wymagane na nast. dokumentach:
– oświadczenie zawierające informację o deklarowanej kwocie przyznanych dotacji ze środków publicznych za ostatni rok obrachunkowy, tj. za 2024 rok, z wyszczególnieniem źródeł pozyskania środków publicznych (§ 4, ust. 18, § 5, ust. 3 Regulaminu).
– oświadczenie o zgodności z oryginałem i aktualności dokumentów załączonych do wniosku (§ 5, ust. 4 Regulaminu),
Na pozostałych dokumentach (Statut, wypis z rejestru) nie wymagamy podpisów jak również potwierdzania „za zgodność z oryginałem”, ponieważ Klub/Beneficjent składając wymagane podpisy na dokumencie „oświadczenie o zgodności z oryginałem i aktualności dokumentów załączonych do wniosku” spełnia wymóg ew. oddzielnego podpisywania poszczególnych dokumentów.
Oczywiście nie jest błędem, jeżeli ktoś załączy wszystkie dokumenty podpisane przez osoby uprawnione
i potwierdzone „za zgodność z oryginałem”. Najczęściej takimi podpisami opatrzony jest Statut klubu.
W jakiej sytuacji należy załączać do wniosku „upoważnienie” ?
W przypadku, gdy do reprezentowania Beneficjenta ustanowiono umocowanego pełnomocnika lub gdy sposób reprezentacji – poprzez upoważnionego przedstawiciela władz stowarzyszenia zapisano
w Statucie, do wniosku należy obowiązkowo załączyć stosowne „upoważnienie”.